In mijn praktijk tref  ik regelmatig mensen met burnoutklachten die hoogsensitief zijn. Hoogsensitieve mensen kunnen overgevoelig reageren op geluid, licht en drukte. Ook kunnen ze erg betrokken op anderen zijn. Nieuws komt meestal harder binnen. Als tegenhanger hebben ze vaak behoefte om regelmatig alleen te zijn in een omgeving met weinig prikkels.

Meer informatie over hoogsensitiviteit kan je lezen in een artikel in de Volkskrant van 17 november 2018: Hoogsensitief zijn: bestaat dat echt of ben je gewoon overdreven emotioneel?

Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor stress, afwijzing en prikkels uit hun omgeving. Zij hebben meer moeite om informatie, die op dat moment niet nodig is, weg te filteren. Hierdoor kunnen hooggevoelige mensen eerder burn-out raken.

In mijn praktijk ligt bij de begeleiding van hooggevoelige mensen met (dreigende) burn-out nadruk op bewustwording en het omgaan met hun hooggevoeligheid. Waarom kan ik minder doen dan andere mensen? Waarom voel ik mij snel afgewezen? Hoe kan ik het aantal prikkels in mijn omgeving verminderen?

Doelstellingen in de begeleiding kunnen zijn:

  • Leren afgrenzen
  • Doorbreken  van belemmerende patronen
  • Meer focus op jezelf
  • Aanpassen van je dagelijkse programma

Wil je hier meer over weten of wil je zelf stappen hier in zetten, dan kan je contact met mij opnemen.

Heidi Duijvestijn

Maak een afspraak/info